lördag 11 september 2010

Stoppa pressarna: Travolta anklagas för att vara homosexuell!

John Travolta på anklagas för att ha sex med män, skriver Expressen. Ja, var det inte det vi visste, nickar förståsigpåare. Nu är han inte ensam om att misstänkas lira för det andra laget, även Tom Cruise har omgivits av envisa rykten. (I maj 2001 stämde Cruise en bögporrskådespelare efter att denne hade påstått att de hade haft ihop det. Chad Slater, som skådisen heter, hade inte råd att försvara sig - varpå han dömdes att betala 10 miljoner dollar i skadestånd i enlighet med amerikansk logik.)

Ja, båda har alltså anklagats för att ha sex med män. O fasa. Och inte nog med det, de har anklagats för att i själva verket vara bögar. Och inte nog med det heller, båda är scientologer. Så här skrev Hubbard i rörelsens bibel, "Dianetik": "Den sexuellt perverse kan inte skyllas för sitt tillstånd, men han är heller inte normal, och extremt farlig för samhället". Även om sekten har velat måla över de orden senare har man inte precis gått i bräschen för HBT-kampen. Om man säger så. Det finns alltså skäl att undra över hur John och Tom skulle känna sig till mods bland sina själsfränder i den totalitära rörelsen. Men det kan vara detsamma, egentligen; jag tror att det räcker gott att bli uthängd i pressen och veta vad folk skvallrar om. Jag tycker inte mindre synd om någon som utsätts för sånt för att han är scientolog eller rik som ett troll. Jag tycker inte mindre synd om Bodström för att han har osympatiska idéer om rättslig integritet. Mobbning är mobbning.

Man kan rycka på axlarna åt alltihop, förstås. Det gör jag också: jag skiter väl i om nån amerikansk skådis bögar loss på fritiden eller om Bodström eventuellt röker jazztobak vid nåt tillfälle. Men mobbarna är ändå en spegel av sitt samhälles normer, så låt oss säga att jag rycker på ena axeln. Stora delar av det amerikanska är blåkristet homofobt, stora delar av det svenska är stinknormalt. Och ingetdera verkar fatta det där med bisexualitet. Travolta har varit gift sen dagen efter 11 september-attackerna. Skulle hans fru Kelly verkligen vara totalt ovetande om hans sexuella praktiker, skulle hon bara vara en heterosexuell fasad för en homosexuell man? Knappast. Men så får det inte vara, liksom. De får inte ha en överenskommelse som säger att han får vara med andra män ibland. För man kan ju inte vara småbarnsfar i ena minuten och avlägga visit hos liderligheten i den andra. Man kan inte vara politiker i ena stunden och hobbymedicinera i nästa. Bilden går inte ihop. Man ska vara en förebild, man ska vara oförvitlig. Man ska vara som general Bussig: helgjuten, sund, vanlig, heterosexuell och käck. Och fördömande mot den som inte är likadan.

Det är bara det att vi människor inte är gjutna i ett stycke (med undantag av Margareta Krook). Själv är jag småbarnsfar, men skulle gärna gå på bastuklubb om det fanns någon i Stockholm. Och det är helt okej, för det är en överenskommelse Marty och jag har. Och om jag av ett ofattbart ödes hand plötsligt skulle finna mig vara rik som ett troll och/eller superkänd och/eller politiker i en ledande ställning hoppas jag verkligen att jag inte skulle falla för frestelsen. Frestelsen att vilja framstå som normal, alltså. Helgjuten, heterosexuell, monogam som en svan och enbart inriktad på den romantiska kärleken där sex är ett yttre ackompanjemang till inre känslor - aldrig vice versa.

Snart kommer min vän hit från San Francisco. Vi ska ta en drink eller två på Torget och sen kanske bege oss ut i det myllrande (nåja) gaylivet i Stockholm. Det kan hända att vi hamnar på Haga Video, ni vet det där fruktansvärda stället där Göran Lindberg hade gruppsex (eller om han bara såg på, jag minns inte). Förra gången J. och jag var där diskuterade vi kulturpolitik med dominan i baren.

Men innan jag ger mig ut för att dansa på avvikelsernas ängder ska jag nog laga mat åt barnen och läsa lite läxor med dem. Tänk om John Travolta kunde säga så offentligt; det skulle jag faktiskt unna honom.

1 kommentar:

Evis sa...

Bra!
jag undrar vad det är för fel på oss som inte låter människor vara hela och komplexa.