onsdag 25 augusti 2010

Hela Nyheter 24-redaktionen låter drogtesta sig!

Thomas Bodström är för frivilliga drogtester i våra skolor, läser jag. Hur frivilliga nu sådana tester kan vara. Man ska nog vara bra kaxig och ha koll på sina rättigheter för att stå emot om ens skola uppmanar en att gå igenom ett drogtest. Men Bodström tycker visst att det här är oproblematiskt och därför blev han tillfrågad av P3 Nyheter om han ville testa sig. Men Bodström vägrade drogtest, skriver Expressen. Han hade först tackat ja, men sedan insett att han inte ville pissa i en mugg inför en kvinnlig reporter. Jaha, nähä. Det ska en kvällstidning till för att göra en stor sak av detta.

Men nu har Nyheter 24 ett förslag till Bodström: han ska få testa sig utan att lämna urinprov, på KS eller Maria Beroendecentrum. Det räcker nämligen med att lämna saliv- eller hårprov. Om han inte går med på det kommer Nyheter 24 att skicka en hårtuss som man säger tillhör Bodström på analys. Ja, "förslag" råkade jag visst skriva, men det låter snarare som utpressning. Själva skriver de att det är en "utmaning". Så nu utmanar jag Nyheter 24: låt drogtesta er själva när ni ändå är i farten! Det blir ju mindre ensamt för Bodström då. Eftersom det är ni som vill tvinga honom till denna förnedring är det inte mer än rätt att hela redaktionen ställer upp. Följande ska alltså låta drogtesta sig:

Aaron Israelson, chefredaktör och ansvarig utgivare
Eric Rosén, nyhetschef
Quetzala Blanco, nöjeschef
Ehsan Fadakar, sportchef samt
Eva Kopito, den reporter som har skrivit artikeln om andra politiker som sägs ha använt droger, bland dem Mona Sahlin och Anders Borg.

Förresten vill jag nog se ett utdrag ur polisens belastningsregister också, och kolla om ni har skulder hos Kronofogen. Även era skolbetyg vore kul att ta del av. Ni är ju journalister - vad hade ni för betyg i svenska? Har ni gått på Poppius eller någon folkhögskola, eller är ni riktiga, utbildade journalister? Och hur har ni kommit dit ni har kommit? Är det uteslutande på egna meriter, eller har det gåtts en och annan sängväg? Jag tror att jag ska kolla med Flashback. Och så ska jag göra en slagning på upplysning.se för att se var ni bor, hur gamla ni är och vem ni sammanbor med. Ja, ni vet, göra lite journalistiskt grävarbete. Kanske er bättre hälft har haft drogproblem - eller något av era ex? Frågan är fri.

Nu kan läsaren invända att Nyheter 24 inte har tagit ställning för drogtester i skolan (vad jag vet). Om Aaron eller Eric använder droger är det alltså deras ensak. Men den dag redaktionen i fråga skriver negativt om droganvändning blir det upp till bevis. Jag tror att jag ska bevaka frågan.

Ärligt talat. Jag struntar blankt i om Thomas Bodström har rökt maja eller inte, eller om han skulle ta lite för många Citodon ibland. Jag är starkt emot hans syn på drogtester i skolan, även om de kallas frivilliga (påtvingade vore de olagliga). Om en vuxen person, tillika politiker, som Fredrik Federley föll till föga för trycket lär skolbarn också göra det. Men så länge han inte låter sitt omdöme grumlas av kemiska substanser eller andra omständigheter får han tycka vad fan han vill.

Några vilkas omdöme verkar starkt grumlade är däremot de ansvariga för den här mobbningen av Thomas Bodström. Att Maud Olofsson försvarar partiets behandling av Federley förvånar mig inte. Något rättrådigare och mer stinknormalt än Olofsson har jag svårt att tänka mig. Men journalister ska granska politiker, inte ägna sig åt den här sortens översittaraktig slaskjournalistik i sämsta brittiska tabloid-anda.

Inga kommentarer: