tisdag 29 juli 2008

Inte längre gay


I Dagen kan man läsa en annons för Inte längre gay av Richard Oostrum, som av en ren slump föreläser på lördag kl. 19.00 i Centrumkyrkan i Sundbyberg. Har ni bevistat Europride-paraden samma dag eller bara känner att ni skulle vilja jufsa med någon av samma kön, kan ni nu få stöd. Ni behöver inte hänge er åt "tillfälliga relationer, alkohol och droger" (och homosnusk), nej gör som Richard och få ro i själen med hjälp av Gud.

Dagens Nyheters ledarsida i dag (29 juli -08) kallar massavrättningen i Iran i söndags för medeltidsvecka. Jag vet inte exakt vilka överträdelser mullorna ansåg att delinkventerna hade begått, men det är inte alltför långsökt att tro att några av dem helt enkelt bara var homosexuella, eftersom ca 4 000 personer sedan 1979 har avrättats i Iran på grund av sin sexuella läggning (enligt Randy McDonald i Live Journal). Nedan ser ni några som inte längre är gay. De är döda.

Samtidigt kan man läsa i SvD och DN om knivöverfallet mot två bögar i närheten av Prideparken. Samma homofobi här som där, men här karakteriseras morden som hatbrott - i Iran är de sanktionerade av staten.

Dagen rapporterar också om ett öppet brev till påven Benedikt XVI (Vatikanen har ännu inte lärt sig fördelen av det cirka 5 000 år gamla positionssystemet, ni vet det där med ental längst till höger, därefter tiotal, hundratal o.s.v...) om att upphäva bannlysningen av preventivmedel. Det är inte bara det att många katoliker struntar i förbudet, det är också rätt så bergis att kondom skyddar mot hivsmitta. Men Maria Hasselgren, pressansvarig för Katolska kyrkan i Sverige, tillbakavisar deras kritik: "-Ny forskning visar att trohet och att ha få partners är mer effektivt än kondom mot hiv. Katolska kyrkan tar avstånd från det de här grupperna påstår." Och visst har hon rätt! Om man bara knullar med den man är gift med så är risken för hivsmitta ganska låg - i alla fall om ens partner följer samma principer. Hur det ser ut i diverse afrikanska länder hör väl inte hit. De får sluta vara så promiskuösa och lättjefulla, skärpa sig och lyssna på påven.

Jag undrar hur påven ser på kondomanvändning när det gäller oss bisexuella? Vi är ju också perversa, och det borde vara en Gudi behaglig gärning att förhindra att vi fortplantar oss. När det gäller bögar så borde påven inte rimligtvis kunna protestera, för ännu har vi inte sett något potentiellt barns liv släckas genom rövsex med kondom. Men man ska aldrig säga aldrig. Så kondom på eller kondom av, det är frågan.

Själv trodde jag ett tag att jag var homosexuell. En annan period inbillade jag mig att jag var heterosexuell. Men till min stora lättnad visade det sig vara fel! Jag är sunt bisexuell - inte längre gay eller straight. Så jag tror att jag ska gå till Centrumkyrkan och lyssna på Richard Oostrum. Vem vet vad det kan leda till? Jag menar, vi är ju båda humlor.

Uppdatering: Jag ser efter lite googlande att Tor Billgren har skrivit om Oostrum på sin blogg Antigayretorik. Tor är som vanligt bäst.

Inga kommentarer: