fredag 7 maj 2010

Gårdagens sämsta formulering

En ledare i gårdagens Expressen, Rädda pojkarna, skriver att "pojkarnas misslyckande i skolan är ett problem som inte längre kan ignoreras". Som om någon nu har ignorerat det. Frågan varför flickor och unga kvinnor genomgående presterar bättre i skolan har varit under debatt länge. Jag tänker inte ge mig på att förklara det här och nu, utan nöjer mig med en intressant formulering:
Även om jämställdhetsarbetet i arbetslivet går tröstlöst långsamt på många sätt, kan man tänka sig att kvinnors högre utbildning och större ambitioner börjar kompensera för könsfördomar och barnafödande, förr än vi tror. Redan nu är 67 procent av dem som tar ut högskoleexamen kvinnor. Och när en tipping point väl har nåtts - går vi mot ett energiskt surrande matriarkat där många män har reducerats till birollsinnehavare?
Läs den sista meningen en gång till. "Ett energiskt surrande matriarkat", står det. Man kan riktigt se kallsvetten bryta fram på ledarskribentens panna. Som motvikt ska jag citera Nationalencyklopedin:
matriarka´t, samhällsordning där den sociala, politiska och ekonomiska makten innehas av kvinnor och där religionen är centrerad kring kulten av en modergudinna. Begreppet lanserades under senare hälften av 1800-talet av de evolutionistiska antropologerna J.J. Bachofen och L.H. Morgan, som ansåg att matriarkatet hade varit vanligt i forntida primitiva samhällen. Emellertid har antropologerna inte lyckats hitta ett enda exempel på faktiskt matriarkat, vare sig i historien eller i nutiden.
Nej, just det. Ingen har hittat några matriarkat, i alla fall inga renodlade sådana. Och vägen till ett samhälle där den sociala, politiska och ekonomiska makten innehas av kvinnor känns rätt lång, tycker ni inte det? Det ska liksom mer till än att kvinnor i gemen blir mer välutbildade än män.

Men jag kan inte släppa den där sista formuleringen. Vad menas med "energiskt surrande"? Att kvinnor är flitiga som bin? Duktiga, liksom? Ja, det brukar ju vara kvinnans lott, att vara duktig. Talang, rentav genialitet, är förbehållen snoppbärarna. Som nu alltså riskerar att bli förpassade till "birollsinnehavare". Kvinnliga bin och manliga biroller... Jag undrar vad rn biodlare skulle säga om den beskrivningen. Själv säger jag att det sexistiskt sagda är det sexistiskt tänkta.

6 kommentarer:

Matti sa...

Eller menar de surr som i kackel? I det matriarkatiska hönshuset, liksom. Ja, man blir dagligen förvånad på ett ganska förutsägbart vis.

Anonym sa...

När jag var ung fanns inte ordet sexist. Vad jag är glad att vi åtminstone fått ett ord på det. Vi borde använda det ofta. :)

Anonym sa...

När jag var ung fanns inte ordet sexist. Vad jag är glad att vi åtminstone fått ett ord på det. Vi borde använda det ofta. :)

Niklas sa...

Matti: ja, visst blir man förvånad på ett förutsägbart vis...!

nyaflickrummet: Sorry, jag råkade visst publicera ditt inlägg två gånger. Och ja, visst är ordet sexist bra?

Anonym sa...

Ja. Man kanske inte tänker på det om man är lite yngre, men att ha ett begrepp -oavsett om det erkänns av alla eller ifrågasätts ÄR väldigt bra jämfört med det hummande, nickande och förklarande -oftast i huvudsak mellan likatänkande -som fanns när jag var tonåring. Nu finns det namn på begreppet som man kan ifrågasätta, men det finns. Och mycket bättre namn än tex "kvinnoförtryck".

Och jag tror det var jag som var tekniskt fumlig, men man kan ju ändå inte säga det för ofta, eller hur?

Christina sa...

ja och hur FAN skulle det se ut om den ena halvan av mänskligheten tvingades leva som generellt mindre värda än den andra halvan? HERREGUD der hade ju inte varit rätt! tänk er ett samhälle där en människa får mindre lön för att hen har ett visst kön! nej, jisses, vi måste göra något åt det här innan det händer! jag skulle då aldrig vilja leva i ett sådant...

but wait.

hej då.