torsdag 9 april 2009

På väg mot fiasko? Det bortglömda EU-valet

Den 7 juni är det dags att rösta i EU-valet. Här har ni valsedlarna, läs och begrunda. Det finns ett otal kandidater, varav 18 ska utses i Sverige. Vem ska jag välja? Ulf Sjösten, 55 år, polis, Brämhult? Nä. Jag är inte moderat. Zaida Catalán, 28, jurist, Älvsjö? Nä. Jag är inte miljöpartist. Fast Zaida är bra. Dag Tirsén, Livsmedelsarbetare, Stockholm, Anita Östling, Köttpackare, Stockholm, Daniel Nordström, Styckare, Stockholm, Catharina Tirsén, Finstyckare, Stockholm? Nä. Jag är inte kommunist. Och de låter så blodiga, liksom.

Nej, det får bli Gudrun Schyman från Feministiskt initiativ. Skicka Gudrun till Bryssel! Eller är det Strasbourg? Så här skriver EU-upplysningen:
Europaparlamentets officiella säte finns i Strasbourg i Frankrike men ledamöterna arbetar en stor del av tiden i Bryssel, Belgien. Utskotts- och partigruppsarbetet sker oftast i Bryssel. Men en till två gånger i månaden träffas alla parlamentets ledamöter för en gemensam sammanträdesperiod. Tolv gånger om året hålls de sammanträderna i Strasbourg. Men sex gånger om året äger sammanträdesperioden istället rum i parlamentets lokaler i Bryssel.
Så nu vet ni.

Fokus skriver att EU-valet är på väg att bli ett fiasko. Valdeltagandet förra gången var uselt, och nu, knappt två månader före valet vet de flesta svenskar inte ens att det ska äga rum i år. Det är dags att plugga på och ta ställning, hörni! Ni måste inte rösta på Gudrun, men ni måste faktiskt rösta, tycker jag.

Inga kommentarer: