måndag 29 december 2008

Carl gnuggar näsan

Roya - intersektionalen publicerade för ett tag sen ett antal rasistiska videoklipp. Här kommer ett ljudklipp: Carl Hamilton diskuterar handskakning. "Om jag åker till Iran och man inte vill ta mig i hand, eller man vill gnugga näsan med mig eller vad man vill hitta på... Jag har inga problem med det! Jag anpassar mig. Jag anpassar mig till den främmande kulturen."

En av programledarna frågar vart den ska ta vägen som inte vill skaka hand, någon som alltså är född i Sverige. "Han ska skaka hand i Sverige. Klarar han inte det så får han väl bo i en jordhåla, bli eremit". En av programledarna frågar om det står i lagboken. "Det är värre än så är jag rädd. Det handlar om hur vi svenskar vill leva. Det är så vi umgås. Vi skakar hand", svarar Hamilton. Så där har vi alltså "den svenska kulturen". Notera singularisformen. Notera "vi", som i "vi svenskar". Ett folk, ett språk, ett land, som en berömd paroll lyder.

Dagen rapporterar om en avvisad flickas domare som förr i världen brukade tåga till vår store krigarkonungs Karl XII:s ära. Nu har han avvisat en romsk flicka till Kroatien, där hon ska återförenas med sin pappa som har misshandlat och förföljt henne här i frihetens hemvist på jorden. Men hon är ju inte lika svensk som vissa andra, så det kan väl kvitta.

SvD rapporterar på ledarplats att de flesta av 280 dödade palestinier var Hamaspoliser (för det har AP sagt, och då måste det ju vara sant). Inte ett ord om de dödade barnen. Inte ett ord om intern israelisk valtaktik. "Det är bara av Israel vi förväntar oss ånger inför släckta liv", skriver ledarskribenten, som anklagar Hamas för att placera sina militära mål bland civila för att sedan få medlidande. Sickna hycklare. Kan de inte ha tydligt utmärkta militära mål på isolerade platser? Då blir det ju en lätt match för Israel att precisionsbomba dem utan "collateral damage".

nyhetsplats meddelar samma tidning av minst sju barn har dödats hittills, att dödssiffran är 310 och att 1 400 har skadats. Titta ett slag på bilden: barn som blickar ut över förödelsen. Hur påverkas de, tror ni?

Och nej, jag tycker inte att Hamas ska låta raketer regna ner över civilbefolkning i Israel. Men mord är mord, även om de utförs av ett fint gammalt europeiskt land som Israel, som ju brukar delta i Eurovision Song Contest. Där sjunger inga palestinier. Och de sjunger nog inte i Gaza heller i dag.

3 kommentarer:

Kristina Hildebrand sa...

Finns det isolerade platser i Gaza?

Anonym sa...

Mycket väl talat Niklas. Som vanligt.

Anonym sa...

Mycket på en gång ... tror att alla länder har sina ramar ... som man visserligen kan strunta i men då bli ganska häftigt marginaliserad ... vet nu inte om handslaget är en sån sak ... jag brukar förklara att det idag är mest affärsfolk politiker och utländska tonårskillar som skakar hand ...

Det är ganska lätt att säga vad som är tungt marginaliserande i andra länder ... (nudist i saudiarabien?) men vad är det här?

anyhow

Gott nytt åååår!

/Dan