tisdag 31 maj 2011

Så överraskar du din flickvän

Din flickvän kommer hem, trött efter jobbet, och vad får hon se? Ett badkar fullt med tvålkonfetti i form av rosa och röda hjärtan. Levande ljus överallt, trots att det redan är 25 grader i lägenheten och solen gassar in genom fönstren. Mousserande vin på badkarskanten, röda rosor i sovrummet och exotiska frukter. Suggestiv musik, t.ex. "Do You Think I'm Sexy" eller valfritt skval av Enya. Efter badet masserar du henne med hela din kropp, och sen... Ja, då blir det åka av; ni firar ju femårsjubileum!

Tyvärr har hon måntan, så hon vill varken bada, bli masserad eller göka. Men en litchi kan hon väl äta. Själv, tackar som frågar. Du behöver inte mata mig - tror du att det här är "Nio och en halv vecka", eller? Vinet är hon måttligt lockad av; hon ska ju upp halv fem eftersom hon jobbar morgonpass. Men okej, ett halvt glas. Grattis, älskling! Tänk att du har haft mig i fem år.

Ja, det låter väl underbart? Eller idiotiskt, en enda eländig klyscha med de sedvanliga sidospåren och förgreningarna som alla går ut på att bjussa lite på sig själv, göra sig fin för sin hjärtevän, försöka förnya det som inte behöver förnyas, förgylla vardagen i stället för att förändra den och skapa en lätt klaustrofobisk känsla genom att överväldiga någon med färdigpaketerad romantik.

Fast nu var det ju tvärtom. Ovanstående råd (bortsett från musikvalet och de prosaiska detaljerna) är hämtade från AB:s sex- och samlevnadsexpert Linn Heed. Frågan var "Hur överraskar jag min pojkvän?" Denna "helmysiga hemmakväll i romantikens och sensualismens förtecken (sic!)" funkar nog lika illa åt båda hållen, men jag betvivlar att hon hade gett samma råd till en man.

(Jag hade gärna länkat till det här, men dessa goda råd får man bara ta del av om man är medlem i Aftonbladet, vilket vi av någon anledning är. Jag tror att Marty ville läsa nåt om nån hon kände en gång i världen.)

Inga kommentarer: