tisdag 21 oktober 2008

Om mina könsdelar svullnar

Jag har ont i en tå. Då kan min kuk bli svullen. Det låter i och för sig rätt spännande - jag har aldrig vakuumpumpat - men en smula obehagligt också. Nu är inte risken särskilt stor, men angioödem är en av de möjliga biverkningarna med Zyloric, en giktmedicin som jag har börjat ta. Inte för att jag har gikt. Ingenting tyder på en kristallartrit av något slag, för de brukar komma akut och ge de typiska inflammationssymtomen ömhet-rodnad-svullnad-värme. Nej, jag har bara jävligt ont i stortåns grundled, och det sen flera månader tillbaka. Plattröntgen gav ingenting, så nu har jag fått den här medicinen på prov, ett prov som inte ens ortopeden ger mycket för. Ett annat intressant symtom jag kan få är extrem risighet vid förkylning: det kan tyda på att medicinen har slagit ut mina vita blodkroppar. Visst låter det som en bra medicin?

Det troligaste är att jag bara kommer att bli illamående och få hudutslag - om jag nu alls får några biverkningar. Jag hoppas på angioödemet, såklart, eftersom det låter så creddigt. Men tyvärr får jag nog aldrig se min penis med elefantiasis, eftersom angioödem oftare visar sig som svullnad i ögonlock, läppar eller tunga. Kanske lika bra att avstå. Smärtan i foten vore också alldeles finfint att bli av med. Men jag börjar misströsta. Jag ska ta den här potentiella helvetesmedicinen ett tag, men sen ska jag be om en skiktröntgen - vilket ortopeden inte heller tror kommer att ge nåt.

I dag känner jag ett slags efter-nuppa-depp (vilket jag aldrig har drabbats av efter genomförda samlag), men det är nog för att jag i och med inlämningsuppgiften måste slita mig från all högintressant litteratur i ämnet "Genus/könsmakt och andra maktordningar". Nu blir det fenomenologi, social representationsteori och narrativ teori för hela slanten, och B-uppsats. Det blir nog också kul. Jag skulle gärna ägna mig lite åt fenomenologisk forskning, kanske till C-uppsatsen. Och så borde jag läsa Heidegger, eftersom fenomenologi har starka beröringspunkter med hans filosofi. I vår ska jag söka Masterutbildningen i intersektionalitet, har jag tänkt, apropå det. Om inget kommer emellan - jag skulle kunna snava på min kuk, till exempel. Då skulle ni få nåt att prata om.

Inga kommentarer: