tisdag 14 december 2010

Ingenting går upp mot en liten thailändska

(Varning: nedanstående är satir. Förklaring följer.)


Middagen står på bordet. Huset är städat. Barnen är hemma. Om det är något jag är stolt över i mitt liv så är det just detta: att jag har en liten thailändska.

Jag antar att jag har den svenska mannens typiska psykologi. Aldrig nöjd med vad jag uppnått, alltid vidare. Detta, att inte kunna känna enbart tacksamhet över en god prestation - är det inte både sorgligt och, förr eller senare, patetiskt?

Men det finns en erfarenhet i mitt liv som avviker från det mönstret. Något som ofta får mig att känna ett inre lugn, en sund motivation och, ja, stolthet över de många timmar jag arbetar och den relativa framgång jag haft. Pengarna går till en liten thailändska.

Jag har förstått de senaste åtta åren (min tid som förälder) att det inte är en alldeles rumsren känsla. Det är inte konstigt. Bilden av thailändskorna i Sverige är ju präglad av fördomar.

Och som med alla fördomar bygger de fängelser. Vuxna människor som träffar överlagda val beträffande sina liv buras in i ett begreppsschema som inte rymmer deras personer. Fångvaktare i det här fallet är alla de som inskränker bilden av thailändskan till att gälla bara skurmadamen eller den glamourösa hålldamen.

Hå-hå-ja-ja, det är ett elände. Snart dags att åka hem. Middagen står på bordet. Huset är städat. Barnen är hemma.

Det är ett slit.

Men det är värt det.

---

Ja, så skrev Roland Poirier Martinsson på Newsmill för ett tag sen, men hans artikel handlade om hemmafruar, inte thailändskor. I dag länkar @NewsmillLeo på Twitter, alltså Leo Lagercrantz, till sin artikel på sagda sajt: Generaliseringar om folkgrupper hör inte hemma på Newsmill. Frågan inställer sig: Är kvinnor en folkgrupp? Är invandrare en folkgrupp? Nej, inte i teknisk bemärkelse, inte om man exempelvis ser till lagstiftningen. Kvinnor är t.ex. inte att jämställa med muslimer, invandrare inte med romer eller samer. Men ändå. Att Newsmill skulle vara något slags frizon där starkt nedsättande kommentarer om "våra invandrare" är förbjudna stämmer inte. Hade Roland Poirier Martinssons artikel verkligen sett ut som i min remix ovan hade den kanske inte publicerats. Men vad är skillnaden?

Inga kommentarer: