torsdag 6 november 2008

Heidegger på Hemköp

Jag köpte en stor förpackning pyttipanna. Inte för att jag äter det själv, men ett av barnen älskar, nej dyrkar pyttipanna. Och i dag fick man den åtta spänn billigare om man tog en kupong som hängde på gondolen. Som vanligt skulle man fylla i sitt namn innan man lämnade den i kassan, och jag skrev "Martin Heidegger". Jag brukar annars skriva "Jesus Kristus", men vafan... Nån gång ska man väl kunna variera sig.

Och så funderade jag på varför man ska fylla i sitt namn. Vad ska de med det till? Är det för att kassapersonalen ska kontrollera att man inte köper två förpackningar samma dag? Eh... Det låter inte så sannolikt. Är det för att pyttipannafabrikören ska kunna skicka ut reklam? Nej. Man behöver bara fylla i sitt namn, och det är nog inte så många av oss som går att hitta uteslutande på våra unika namn.

Sen slog det mig: de vill att man INTE ska fylla i sitt namn. Kupongen ska alltså inte lämnas in alls, och många som ombeds skriva sitt namn låter nog bli på grund av någon vag obehagskänsla. Man vill ju inte bli registrerad i onödan. Inte för att det är ett särskilt utmärkande drag för oss svenskar, precis; vi är nog världens mest genomregistrerade folk. Men ändå - det funkar kanske. Vi avstår från att fylla i lappen och avsäger oss därmed rabatten, vilket Herr Pyttipanna tjänar på. Varan köper vi i alla fall för vår reptilhjärna säger oss att den är billigare än vanligt trots att den inte är det.

Återstår bara att göra kupongen ännu mer avskräckande, kanske genom att be folk fylla i namn, adress, personnummer, födelsevikt, religion och sexuell läggning. Sen kan man erbjuda de mest fantastiska rabatter utan att förlora en spänn.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar skriva Madame Mim . Det känns passande .

Anonym sa...

...och jag brukar vara Marilyn Monroe.
Men nu kom jag på att jag ska bli fru Tom Waits.
Jag tror han uppskattar det.

Nästa gång vill jag bli fru Patti Smith, och sen fru Frank Zappa och fru Nina Hagen.

Tänk vilka underbara möjlighetr som Hemköp erbjuder sina små grå pyttipannakunder.

Hedvig Skirgård sa...

Jag har en vän som konsekvent skriver "Adolf Hitler" på barnotan.

Familjen Dafgård har en jättegod vegetarisk pyttipanna som man kan ha rödlök och ägg i.

näää nu är det pablo på teve jag måste resa mig upp å byta näääe.