onsdag 13 juni 2012

Pridepepp





Snart är det Stockholm Pride igen. Fjolårets var en stor besvikelse på grund av den idiotiska idén med gratis entré till Kungsträdgården vilket gjorde parken till allt annat än den fredade zon den är tänkt att vara. Jag vara så irriterad att jag helt tappade lusten att gå i paraden, vilket är första gången på många år. Men nu glömmer vi det! Prideparken är tillbaka till kära gamla Tanto och allt kan vara som vanligt igen, fast förhoppningsvis ännu bättre.

Årets officiella Stockholm Pridelåt är Lena Philipssons Du följer väl med, och den är väl inte så tokig. Men jag retar mig förstås på den inledande raden "Du följer väl med / jag vill inte vara själv". Vem ska vara det åt dig, menar du? Det är som att sova själv, vilket många också säger.

Men okej, jag ska sluta gnälla. I stället tänker jag länka till Pridelåten från 2002 med Christer Björkman m.fl: La Vie (This is my life) som innehåller allt en bra Pridelåt ska ha, inklusive Gudrun Schyman och en representant för Dykes on Bikes. Helt ljuvlig!





Ja, nu skulle jag väl ha en widget/gadget eller vad det nu heter för att visa klippet direkt i bloggen, men jag orkar inte leta. Ni kan gott klicka. Och är ni ändå i farten, kolla in Kom ut med After Dark, en annan Pridelåt. Även här får man den rätta känslan, även om man inte slipper lite Lena Ph i början, dock i dragvarianten.

Slutligen: min stora favorit alla kategorier när det gäller Pridelåtar: I Am What I Am!





Det är ditt liv - kom ut!
Var stolt!
Och du hänger väl med i paraden?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns ju näringsidkare som ej fått betalt sen Pride 2011 och jag tycker man skall reglera ekonomin innan man startar en ny festival. Det är etiskt.
Har man minus i kassan så betalar man sina skulder innan man investerar i nytt.