lördag 23 januari 2010

Inte vilket jobb som helst

Jag läser vad Neonbibeln och Glitterfittorna skriver om prostitution och funderar på var jag själv gjorde det. Jag hittar inget inlägg (kanske finns det där), men så minns jag min långa debatt med dåvarande Blogge Bloggelito. Ni hittar den i kommentarsfältet under Gud skapar, Blogge sorterar.
Ett kort utsnitt följer nedan. Om ni inte vill läsa gammal skåpmat (jag har själv inte läst igenom allt) så rekommenderar jag som sagt inläggen ovan!

---

Jag tror att många prostituerade mår dåligt. Varför hoppar annars så många av när de erbjuds hjälp? Visst, man kan säga att de är vuxna människor och måste kunna veta sitt eget bästa. Men det är inte alltid man gör det. Det är inte ens alltid man vill sitt eget bästa. Det finns naturligtvis prostituerade som mår ganska bra, men bilden av den lyckliga horan tror jag inte mycket på. Risken är desutom ganska stor att även en lycklig hora gör något som hon egentligen inte vill, för pengarnas skull. Hon borde tacka nej till den där torsken, men när han nu erbjuder dubbel betalning så…okej. Det kan hända fler gånger, gränserna kan förskjutas, men då är det så dags.

Jag tror inte att kroppen är ett rent instrument som man kan disponera helt oberoende av sitt övriga liv. Jag tror att sexualitet och nakenhet för de flesta av oss är något som sitter ihop med vår känsla av integritet. Jag tror att den känsla av fysiskt obehag som uppstår av att arbeta i ett kallt slakteri skiljer sig från den som uppstår av att suga av en otvättad kuk i en hiss eller få en flåsande fet gubbe som vältrar sig över en. Jag tror inte att jag skulle må bra av att prostituera mig. Jag skulle nog tycka att det var jobbigt att säga till mina barn att pappa ska få ett antal snoppar i stjärten för att vi ska kunna åka på semester i sommar.

Inga kommentarer: