Spekulationerna kring Omar Mateen som sköt ihjäl ett femtiotal personer på gayklubben Pulse är många. Vad drev honom att begå detta fasansfulla massmord? Han beskrivs i medierna som en som mobbats i skolan på grund av sitt afghanska ursprung och för att han varit knubbig. Han sägs ha varit muslim, men egentligen inte särskilt troende. Han sägs å andra sidan också ha hyllat IS i det larmsamtal han ringde innan han gav sig in på klubben. Och var han inte bög egentligen? Han hade ju besökt klubben flera gånger tidigare och fanns också på appen Jack’d, som kallar sig ”the largest and fastest growing dating app for guys looking to meet guys”.
Att
attentatet var ett hatbrott mot hbtq-samfundet är tydligt, alltså
bör Mateen ha varit i garderoben och lidit av internaliserad
homofobi, hävdar många. Men är det verkligen så? Jag har
förstås inga svar, men jag vill ändå diskutera det där med
att Mateen ”egentligen var bög”. För vad exakt menas
med det?
I boken
”Not Gay – Sex Between Straight White Men” beger sig Jane Ward
ut på en resa i en av den manliga sexualitetens många
utmarker. Det hela började när Ward, som är docent på
institutionen för kvinnostudier på University of
California, fick höra talas om de initiationsriter som är
vanliga på amerikanska studentföreningar. En av dem kallas ”The
Elephant Walk” och går ut på att ett gäng
nakna förstaårselever bildar en cirkel där var och en
har ena tummen i munnen och den andra i röven på mannen framför. I
andra riter låtsas de sätta på varandra medan de ger
uttryck för sin avsky för bögar, när de inte suger av eller
penetrerar varandra på riktigt.
Och
det här är inget unikt för ”frat boys”; i ett kapitel går
Ward igenom de initiationsriter som sjömän i den amerikanska
flottan utsätts för när de första gången passerar ekvatorn.
Dessa är väldokumenterade och ännu grövre: man blir
insmord med köksavfall, får fett insprutat i analen,
tvingas äta saker ur baken på varandra och så
vidare. Ritualerna sker med flottans goda
minne, men vare sig sådant här äger rum till
sjöss eller bland ”bros” i en studentkorridor anses
det stärka den manliga samhörigheten. Förutom att vara
förnedrande är det här homosexuella sexakter – så är
männen ”egentligen homosexuella”?
De
akademiska studier som vill förklara fenomenet brukar
hävda att nej, de är inte alls smygbögar, bisexuella
eller så. I stället handlar ritualerna som sagt om att stärka
en manlig, heterosexuell gemenskap. Tål man den här behandlingen
visar man att man kan ”ta det som en karl”. Ward är
inte heller ute efter att ifrågasätta den analysen,
i stället vill hon utvidga resonemanget. Hon menar att
”homosexualitet ofta är en osynlig men inte desto mindre
avgörande ingrediens – en bestämmande faktor – i den
heterosexuella maskuliniteten. Med utgångspunkt i sexuella
kontakter mellan strejta vita män är mitt syfte att erbjuda ett
nytt sätt att tänka kring heterosexuell subjektivitet – inte som
motsatsen till eller frånvaron av homosexualitet, utan som ett eget,
unikt sätt att utöva homosexuellt sex, ett som karakteriseras av
låtsaslekar, avståndstagande och heteronormativt engagemang. Jag
kommer närmare bestämt att hävda att när strejta vita
män närmar sig homosexuellt sex på ’rätt’ sätt – när de
visar att de tål det, påtvingar andra det och tar avstånd från
det – stärker det inte bara deras heterosexualitet, utan även
deras maskulinitet och vithet" (min översättning). Intressant
att notera är att den förnedring som de här grabbarna går igång
på, sperman i ansiktet, de hårda tagen, rövknullen som gör ont –
är kvinnornas vardag. Sexualiseringen av kvinnor går hand i hand
med förakt och våld mot dem, och mot män som är som kvinnor.
Bögar, till exempel.
Ward
beskriver hur psykologer traditionellt brukat tala om
”situationsbundet sex”, ”sexuell nöd”, ”passa på-sex”
(opportunistic sex) etc. i syfte att skilja det från ”äkta”
homosexualitet. Samma sak gör alltså de inblandade
männen, och det är fascinerande att följa allt från
initiationsriter till ”hazing-filmer” (en hel porrkategori som
iscensätter dem) via mc-gäng där medlemmarna trotsigt kysser
varandra, till anonyma möten i pissoarer längs
motorvägen eller kontaktannonser från män som söker sex
med män. Nedan följer ett par autentiska exempel
från de många sådana annonser på det amerikanska
Craigslist (en större motsvarighet till Blocket) som
Ward studerat:
Straight
Dude Drunk and Horny - 27
Any
str8 bud wanna jack? Here’s the deal. Went out drinking and
clubbing, thought I’d hook up with a chick, but didn’t pan out.
I’m buzzed, horny, checking out porn. Is there any other straight
dude out there who would be into jacking while watching porn? I’d
rather hook up with a chick, but none of the CL [Craigslist] chicks
ever work out.
What
happened to the cool bi/str8 dude circle jerks? - 33
What
happened to a group of masc[uline] dudes just sitting around
stroking, watching a game, drinking some brews, jerking, showing off,
swapping college stories, maybe playing a drinking game and see what
comes up?
Ni
ser: de här männen definierar sig som ”str8”. De kan till och
med skriva ”Sorry, no gays.” Och att de är vita är viktigt för
dem själva att framhålla, liksom att de bara vill ha sex med andra
vita. De icke-vita männens sexualitet anses ju hotfull och den vite,
amerikanske man som har sex med dem är ”verkligen bög”.
Exempelvis är hela hazing-kategorin inom porren i princip renons på
män med svart eller brun hud, och om någon av de vita annonsörerna
i Craigslist söker sånt är det för att bli dominerade av ”giant
black cock” eller så.
Åter
till det här med definitioner. Om det nu inte är sexualakten som
avgör om man är homo- eller bisexuell (eller, i hippare
kretsar, ”heteroflexibel”) - vad är det? Varför är de
heterodefinierade männen hetero? Svaret ger Ward genom
att analysera den heterosexuella identiteten. De
heterodefinierade män som har sex med andra män älskar
heteronormen och avskyr queernormen. ”Skillnaden mellan mig som är
STR8 och dig som är GAY är att mitt sex med män enbart äger rum
under vissa premisser, i vissa situationer där det inte räknas -
medan du som är bög har sex i sovrummet och inte bara det: du blir
också kär i andra män, går på gaybarer och så vidare”,
skulle den heterodefinierade kunna säga. Eller som man säger på
ubåtarna: ”It’s only queer when you’re
tied to the pier.” Det är alltså sammanhanget som
avgör. Anilingus i en säng är homosexuellt, blir man rimmad i
en studentkorridor är det heterosexuellt. En avsugning på en
rastplats är heterosexuellt, samma sak mellan två män som lever
med varandra är det inte.
Bakom
det här resonemanget ligger ett annat, som kan summeras med Lady
Gagas låt ”Born This Way”: att vår sexuella läggning är
medfödd. Numera har heterosamfundet tagit till sig det
här budskapet, och de som räknar sig som moderna och toleranta
hyllar gärna de homosexuella paren med budskap som att ”all
kärlek är bra kärlek”. Men, märk väl, då avses
samkönad kärlek och tvåsamhet, inte queera praktiker som
bdsm, lesbisk performance med flator med rakade skallar eller
arenor som exempelvis bastuklubbar. I stället för
heteronormativ parbildning har vi homonormativ. Den hotar ju ingen,
alltså kan den omfamnas.
Men
om nu homosexualitet är medfödd bör även heterosexualitet
vara det. Alltså gör lite samkönat sex ingen skillnad för
gruppen heterodefinierade msm – se där ännu ett argument som kan
ge dem råg i ryggen. Historiskt sett har också mannens
sexualitet ansetts stabil, rentav statisk, medan kvinnans ansetts
lite flytande. Ni vet, lite fniss under täcket är ju bara
”tjejmys”. Det här håller långsamt på att förändras så att
även heteromän numera kan visa sig lite heteroflexibla
utan att stigmatiseras. ”I’m straight, but shit happens”, som
en del gillar att uttrycka saken. Men de män som har sex med
män i Wards bok ser sig inte som heteroflexibla. De är
heterosexuella, för deras sex med andra män bestäms av
sammanhanget och inte minst av syftet. ”Jag hade sex med andra män
i fängelset, för det fanns ju inga brudar där” och så vidare.
Och genom att på så vis allt tydligare dra en gräns mellan vad som
är vad bidrar också strejta män till att definiera bögarna och
vad homosexualitet ”egentligen” är. Ni vet, den som inte
behöver några ursäkter, sammanhang eller särskilda syften. Vilka
är för övrigt alla de forskare som har givit dem eldunderstöd?
Strejta, vita män.
Born
This Way har blivit så inpräntat i oss att det väckte ett
ramaskri när Cynthia Nixon (från Sex and the City) sa sig ha valt
att bli lesbisk. Inte kan man välja sånt – vi är ju födda så
här! Senare backade Nixon, klargjorde att hon var bisexuell och
att det inte var ett val, medan att leva i lesbiskt förhållande var
det.
Men
det är inte nog med det. Det här med ”Jag är född sån” -
luktar inte det lite ursäkt? ”Jag kan faktiskt inte rå för
det. Om jag kunde byta och vara som ni så skulle jag göra det,
men tyvärr. Ni får acceptera mig som jag är.” Och som Ward
skriver: ”På många sätt kan bögar och lesbiska anses utföra
ett slags obetalt arbete åt de strejta genom
att de förkroppsligar den symboliska och
romantiserade bilden av äkta homosexualitet, medan de
förstärker normaliteten hos dem vars homosexualitet är ”oseriös”
och ”meningslös”. ”Born this way” och ”All kärlek är bra
kärlek” bidrar alltså till att skapa en standard
för hur homosexuell kärlek ska se ut, en homonormativ standard som
de har att rätta sig efter: en domesticerad, foglig
och normal relation, gärna i ett litet radhus.
Intressant nog innebär denna domesticering att de heterosexuella
numera har fått friare tyglar att ägna sig åt det ”perversa”,
spännande och experimenterande, som bdsm, partnerbyten,
swingersklubbar och anonyma knull – kanske till och med med någon
av samma kön! Den maskulint djärva heteroflexibiliteten och det
tillfälliga och anonyma, det knapplösa knullet om man så vill, går
hand i hand med dessa fogliga och obotligt romantiska homosar som man
kan hylla på sociala medier för att få en guldstjärna. Allt det
queera har liksom målats över i bilden av de fina hbtq-personerna
som går där i sin prideparad.
Jane
Ward beskriver hur tropen om medfödd sexuell läggning även är
kopplad till föreställningar om manligt och kvinnligt. Män som
föds homosexuella anses t.ex. ha fått en hormondusch i moderlivet
som gjort dem mer kvinnliga, ergo homosexuella. De kvinnliga fostren
får också ”fel” hormondusch. Föga anar de att, när de väl
trängt ur ur födelsekanalen, de kommer att bli kära
i och kåta på kvinnor. Men är det inte lite
tröttsamt att dra en rak linje från manlig femininitet eller
kvinnlig maskulinitet till en homosexuell läggning? Forskningen på
området är heller inte särskilt entydig eller
övertygande, så frågan om vi föds med en viss sexuell
läggning är knappast avgjord trots att man lagt pannan i
djupa veck och undersökt ringfingrarnas längd i förhållande till
pekfingrarna med mera. (De bisexuella ställer också till med
problem som vanligt för forskarna.)
Ward
påpekar också att innan man försöker forska om sexuell
läggning vore det kanske en god idé att definiera exakt vad
man menar med begrepp som heterosexuell/homosexuell.
Begreppsparet har för övrigt bara lite drygt hundra år på
nacken (kring 1905 dök ordet ”homosexuell” för första
gången upp i svenska tidningar). Samkönat eller olikkönat sex
i alla dess former har förstås alltid funnits,
men förr definierades ingen utifrån sin
längtan, kärlek eller sina sexuella praktiker. Och faktum är att
heterosexualitet ursprungligen betecknades som en avvikelse; den som
hela tiden ville ha sex med det andra könet var pervers, för
sexualitet är bara till för fortplantning inom äktenskapet.
Vem är alltså homosexuell/bisexuell/heterosexuell?
Det avgörs ytterst av det kulturella och
historiska sammanhanget. Sexuella identiteter (som
heterosexuell och homosexuell) existerar helt enkelt inte ”utanför
de kulturella omständigheter som ger namn och form åt dem”, som
Ward skriver.
Om
man betänker all den forskning som ägt rum kring det binära paret
homo-hetero, alla dessa debatter, artiklar, åsikter och diskurser
som det senaste århundradet har fått så mycket uppmärksamhet, så
inser man lätt att vi har oerhört svårt att frigöra oss från
dem, eller från det andra begreppsparet praktik-läggning. På
samma sätt är det svårt att slippa undan såväl heteronormen som
homonormen för den som likt Ward definierar sig som queer. När hon
efter att ha haft relationer till män till sist tröttnade och blev
ihop med en kvinna skyndade sig hennes heterovänner att säga hur
mycket de beundrade henne för hennes mod att komma ut ur garderoben,
medan hennes bögvänner insisterade på att hon ”egentligen”
alltid hade varit bisexuell och först nu ”upptäckt”
det. Men hon betackar sig för alla hyllningar om ”kärlek är
kärlek” eller när strejta väninnor säger att ”Å, jag önskar
att jag kunde vara lesbisk!” eller när
organiserade bögar och flator anser att hon är skyldig dem
volontärarbete för deras idoga kamp för att normalisera såna
som en lesbisk docent. För att inte tala om hur irriterad hon
blir när strejta avfärdar sina homosexuella eskapader som
meningslösa eftersom de vid tillfället hade bara hade varit fulla,
kåta eller passat på tillfället.
Ward
menar inte att hon talar för alla som definierar sig som queer,
men så här beskriver hon sin resa: ”Det som drog mig
till en queer livsstil var inte vaginor eller ett ’konstant sug’
efter kvinnor … utan löftet om ett liv utanför de förutsägbara
skrankor som omgärdar heteronormativiteten. Och det var sannerligen
inte fantasin om att få slå sig till ro med en underbar fru. I
stället kände jag det som José Muños kallar ’queerness pull’,
en längtan efter att få slippa genusordningen och
sexualitetsordningen som den ser ut, och att få vara bland andra som
skådar mot den avlägsna queera horisont där sex i sig självt
kunde vara något man aldrig kunnat föreställa sig. Jag upptäckte
att föremålet för mitt begär inte var en person eller ens en
grupp (som kvinnor eller män), utan queera utrymmen, queera idéer
och queera möjligheter. … Jag upptäckte att jag varken var strejt
eller homo eller bisexuell – jag var queer.”
Nej,
alla kan säkert inte välja. För vissa kanske den självupplevda
läggningen verkligen är huggen i sten. För andra kan den variera
över tid och för åter andra känns den irrelevant, som ett spöke,
frammanat av en kultur som kräver att man väljer sida. Heteronormen
är stark och genomsyrar oss till den grad att vi inte kan ignorera
den (ungefär som kungahuset) – vi kan bara förhålla oss till den
och definiera oss gentemot den. Vilka vi ”egentligen” beror på
hur vi själva ser på oss i förhållande till hur samhället
konstruerar oss. Det är komplicerat, för att använda en
Facebook-status.
Några
sista ord om Orlando och Omar Mateen: Är det så intressant om
han ”egentligen var bög”, om han var en mer eller mindre sekulär
muslim eller om han i sista stund såg sig som en fundamentalist som
var IS vapen mot det dekadenta och förtryckande Väst? Vad jag kan
förstå tar IS gärna åt sig äran av det här massmordet, men det
verkar osannolikt att det skedde på en direkt order från dem, av
vad som hittills har framkommit. Jag såg rubriker i aftontidningarna
i dag om att Anna Kinberg Batra hade kallat attentatet ”ett angrepp
mot oss alla”. Och till och med Kristdemokraternas partiledare Ebba
Busch Thoor ska gå i Prideparaden i Stockholm i sommar. Vackert så,
men det var inte ett angrepp ”mot oss alla”, utan mot
hbtq-samfundet. Det var en queerfobisk attack, i brist på
bättre uttryck. Allt tal om en ”psykiskt instabil” gärningsman
eller islamisk terror får inte skymma det faktum att detta var ett
hatbrott. Det handlar inte om det fria västerlandet kontra
förtryckande islam, det handlar om att en grupp som historiskt sett
varit ständigt utsatt för såväl samhällelig som individuell
repression angreps. (Och låt oss heller inte stigmatisera de
”psykiskt instabila” - de brukar liksom inte mörda 50 personer
på en gayklubb.)
Bögar,
bin och flator trakasseras och misshandlas hela tiden. Transpersoner
mördas världen över i förfärande omfattning och hatbrotten mot
queersamfundet i Sverige har inte minskat, utan tvärtom ökat de
senaste åren. Att i det läget liksom blunda lite bussigt för våra
queera praktiker, tala om att ”all kärlek är bra kärlek”,
propagera för ”kärlek, inte hat”, säga ”alla är vi
människor” och ”alla drabbas vi av det här” är att
osynliggöra oss. Det är hat som ligger bakom. Hat mot en viss
grupp. Hat som har sin grund i och får sin näring ur heteronormen
och cisnormen och predikanter som Stanley Sjöberg eller iranska
mullor och fundamentalister av samma sort världen över.
Omar Mateen var inget offer för de här strukturerna, även om han
varit omöjlig utan dem. Han var en förövare och offren var inte
vilka som helst. De hade bara valt – eller inte valt – att leva
utanför normen.
P.S.
Kom just på att jag förstås skrivit mest om amerikanska
förhållanden, så jag gjorde en sökning på Qruiser - ett svenskt
hbtq-community. Där finns för närvarande 211 män som kallar sig
heterosexuella och söker sex med män.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar